ProfiMentor Oy – Allmänna avtals- och leveransvillkor
Gäller från och med 16.10.2025. Uppdaterad: Särskilda preciseringar till TAL2023-villkoren har lagts till.
Tillämpliga villkor i korthet
- 1) Kundspecifikt uppdragsavtal med bilagor
 - 2) Taloushallintoliittos allmänna villkor TAL2023
 - 3) ProfiMentor Oy:s allmänna villkor (denna sida) + särskilda preciseringar nedan
 
Särskilda preciseringar till TAL2023-villkoren
1) Inlämning av material – sista inlämningsdag och förseningsavgift
- Sista inlämningsdag: Kunden ska lämna in bokföringsmaterialet för varje månad senast vid utgången av följande månad (t.ex. materialet för september senast den 31 oktober).
 - Förseningsavgift: Om materialet lämnas in efter tidsfristen, eller om byrån särskilt måste begära in materialet efter tidsfristen, debiterar ProfiMentor en förseningsavgift på 85 € (moms 0 %).
 
2) Tilläggsarbete
- Tilläggsarbete / myndighetsrättelser: 69 €/h (moms 0 %), minsta debitering 0,5 h.
 - Ersättande momsdeklaration: Om ProfiMentor Oy på grund av försenat eller bristfälligt material måste upprätta och skicka in en ersättande mervärdesskattedeklaration, tas en fast engångsavgift på 69 € (moms 0 %) ut.
 
Dessa särskilda villkor kompletterar TAL2023-villkoren och ersätter dem inte. Vid eventuella motstridigheter tillämpas följande ordning: uppdragsavtal > TAL2023 > dessa allmänna villkor och preciseringar.
1. Tillämpningsområde och avtalsordning
Dessa villkor tillämpas på alla ekonomiförvaltnings- och rådgivningstjänster som tillhandahålls av ProfiMentor Oy (FO-nummer 3315317-7), om inget annat skriftligen avtalas. Prioritetsordning: (1) kundspecifikt uppdragsavtal med bilagor, (2) Taloushallintoliittos allmänna villkor TAL2023, (3) dessa allmänna avtals- och leveransvillkor inklusive ovan nämnda särskilda preciseringar.
2. Kundens skyldigheter och inlämning av material
- Kunden ansvarar för att materialet och uppgifterna som lämnas till ProfiMentor är korrekta, tillräckliga och inlämnade i överenskommen form och tid. Försenat material skjuter upp leveranstiden med motsvarande tid.
 - ProfiMentor har rätt att debitera extra arbete som orsakas av förseningar eller omläggningar enligt gällande prislista eller avtal.
 
3. Tjänstens omfattning, ändringar och tilläggsarbete
Tjänstens omfattning framgår av uppdragsavtalet och tjänstespecifikationen. Ändringar och tilläggsarbete (t.ex. myndighetsförfrågningar, retroaktiva korrigeringar, systemändringar, brådskande arbete) debiteras separat. ProfiMentor informerar kunden i förväg om kostnadseffekter när det är rimligen möjligt.
4. Tidsplaner och prioritering
ProfiMentor följer överenskomna tidsfrister under förutsättning att kunden har lämnat in materialet senast på ovan angivet datum. Prioritering av lagstadgade och myndighetsbestämda tidsfrister kan påverka tidsplanen för andra uppgifter.
5. Ansvar och ansvarsbegränsning
- ProfiMentor ansvarar för ett omsorgsfullt utförande av tjänsten i enlighet med TAL2023.
 - Om inget annat avtalas är det maximala ansvaret: 50 000 € per skadetillfälle och 100 000 € per kalenderår. Dessutom ersätts inga indirekta skador, om inte tvingande lagstiftning föreskriver annat.
 
6. Personuppgifter (DPA) och underleverantörer
Behandling av personuppgifter regleras i ett separat personuppgiftsbiträdesavtal (DPA). ProfiMentor får använda noggrant utvalda underleverantörer och molntjänster; en aktuell lista finns tillgänglig på begäran.
7. Sekretess och datasäkerhet
Parterna förbinder sig till konfidentialitet. ProfiMentor upprätthåller lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder. Detaljerade beskrivningar av datasäkerheten tillhandahålls i DPA:n eller på begäran.
8. KYC/AML
Kunden identifieras och uppgifterna bevaras enligt penningtvättslagens krav. ProfiMentor kan avbryta tjänsten om identifieringskraven inte kan uppfyllas.
9. Fakturering och betalningsvillkor
- Om inget annat avtalas är betalningsvillkoret 14 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen samt eventuella indrivningskostnader.
 - Löpande tjänster kan faktureras månadsvis. Brådskande arbete och myndighetsförfrågningar debiteras som tilläggsarbete.
 
10. Rekryteringsbegränsning
Den ömsesidiga rekryteringsbegränsningen enligt TAL2023 gäller.
11. Giltighet, uppsägning och utlämning av material
- Avtal som gäller tills vidare kan sägas upp med tre (3) månaders uppsägningstid, om inget annat avtalas.
 - När kundförhållandet avslutas lämnas materialet ut till kunden eller den nya tjänsteleverantören när alla obetalda fakturor till ProfiMentor Oy har betalats. ProfiMentor bevarar materialet under lagstadgad tid och förstör det därefter på ett datasäkert sätt.
 
12. Uppdatering av villkor
ProfiMentor kan uppdatera dessa villkor. Eventuella ändringar publiceras på denna sida; fortsatt användning av tjänsten efter ändringsdatumet innebär godkännande av de uppdaterade villkoren.
Kontaktinformation
ProfiMentor Oy
FO-nummer 3315317-7 • Hemort Vasa
Kauppatie 9 C, 65610 Korsholm
Referens: Taloushallintoliittos allmänna avtalsvillkor TAL2023. Denna sida kompletterar TAL2023-villkoren och ersätter dem inte, utan tillämpas i tillämpliga delar tillsammans med dessa särskilda villkor.